En skadeanmälan

IMG_1739
Det händer mycket saker i Paris! I stor och liten skala. Har precis gjort en skadeanmälan vad gäller min velomobil till mitt försäkringsbolag, läs mitt tilläggsbrev nedan så får ni del av en händelse som knappast ger rubriker i massmedia.
Samtidigt i morse försökte jag vid frukostbordet fösökte jag förklara begreppet grounding line åt Jean. Grounding line är alltså den punkt under Antarktis-isen där is, havsvatten och havsbotten möts. Den retirerar inåt.
För en stund sedan kom så ett mail från Jean med en alldeles färsk vetenskaplig artikel från Nature som i korthet säger att enligt den undersökningen kommer denna retirerande mötespunkt under Antarktis-isen att bidra med 30 cm havsnivåhöjning till 2100 och med 72 cm havsnivåhöjning till 2200.
Ja, min skadeanmälan på velomobilen känns ju i det sammanhanget en aning fjuttig. I det sammanhanget väger en okänd fransk kvinnas nyck att sätta sig på fel ställe lätt trots mitt långa brev till försäkringsbolaget.

Vem fixar skadeanmälan på Antarktis?

======== Mitt brev till försäkringsbolaget ========

Hej!

Vill på det här sättet komplettera min anmälan som egentligen är en SAKFÖRSÄKRINGSANMÄLAN som jag har hos [namnet på mitt försäkringsbolag] på min velomobil. En velomobil är en täckt cykel och ni finner givetvis försäkringen under mitt personnummer.

Jag har cyklat ner hit till Paris och COP21.
Försökte först ringa er för att ställa frågor om hur jag rent praktiskt skulle bete mig vad gäller skadan, men väntetiden var mer än 10 minuter och därför antar jag att det kan vara lika bra att skriva ner några saker om händelsen. Jag har också dokumenterat skadan i några bilder och en kort film med personen jag bor hos här i Paris.

Detta hände:
I väntan vid rödljuset vid ett övergångsställe (jag stod helt stilla) så kommer plötsligt en kvinna och sätter sig på velomobilens framparti med hela sin tyngd. Eftersom frampartiet (och hela skalet) för velomobilen är gjort av glasfiber böjdes glasfibern inåt under den korta stund hon satt. Jag skrek givetvis till sittandes som jag var inne i velomobilen. Jag hade ju ingen möjlighet att hindra henne eftersom allt kom så plötsligt. Hon lämnade velomobilen skrattandes. I den kaotiska situationen på gatan kunde jag inte börja undersöka skadorna utan gjorde det när jag kom hit till den plats jag bor under COP21.
Jag ser då tre tydliga sprickor i skalet runt den plats där hon satte sig och som buktades in. Sprickorna i sig påverkar inte funktionen, men sänker värdet på velomobilen och måste repareras när jag cyklar hem till Juoksengi i norra Sverige igen någon gång kring jul. Har ingen bedömning hur mycket en sådan reparation kommer att kosta, men den innebär nog en hel del jobb som måste göras av någon sakkunnig på glasfiber.

Att ha velomobilen i bra skick vid framtida försäljning är viktigt eftersom jag förra veckan passerade fabriken i Nederländerna där de tillverkat min Strada (http://www.velomobiel.nl). Då beställde jag en ny velomobil som kommer att levereras kommande sommar. Priset för den kommer troligen att ligga på närmare 100.000 kr så det är viktigt att kunna få ut maximalt pris för Stradan. Gårdagens plötsliga händelse som jag själv inte kunde påverka var i det sammanhanget mycket tråkig.

Bilder på själva velomobilen finns på min blogg http://LessCO2.wordpress.com

Jag har också bilder på sprickorna samt film med Jean (bor hos honom) som jag kort bad berätta vad jag berättade om händelsen när jag kom hit.

Av naturliga orsaker så gjorde jag ingen polisanmälan av händelsen. Den franska polisen har nog rätt så mycket betydligt större saker att syssla med just nu under COP21 än en kvinna som sätter sig på en velomobil.

Med vänlig hälsning från Paris

Urpo Taskinen
+46 70 629 58 02

=========================================
Kompletterat den 4 maj 2016 med video och bilder.
Videon tagen den 2 december 2015.
Bilderna tagna 2 och 3 december 2015.

 

En tanke på “En skadeanmälan

  1. Pingback: En ny skada – Less CO2 Blog

Lämna en kommentar